Ich bin immernoch perplex über diesen Artikel:
Jeffrey Goldberg: The Trump Administration Accidentally Texted Me Its War Plans
Okay, nehmen wir an das ist echt:
ZitatAlles anzeigenAt this point, a fascinating policy discussion commenced. The account labeled “JD Vance” responded at 8:16: “Team, I am out for the day doing an economic event in Michigan. But I think we are making a mistake.” (Vance was indeed in Michigan that day.) The Vance account goes on to state, “3 percent of US trade runs through the suez. 40 percent of European trade does. There is a real risk that the public doesn’t understand this or why it’s necessary. The strongest reason to do this is, as POTUS said, to send a message.”
[...]
At 8:27, a message arrived from the “Pete Hegseth” account. “VP: I understand your concerns – and fully support you raising w/ POTUS. Important considerations, most of which are tough to know how they play out (economy, Ukraine peace, Gaza, etc). I think messaging is going to be tough no matter what – nobody knows who the Houthis are – which is why we would need to stay focused on: 1) Biden failed & 2) Iran funded.”
The Hegseth message goes on to state, “Waiting a few weeks or a month does not fundamentally change the calculus. 2 immediate risks on waiting: 1) this leaks, and we look indecisive; 2) Israel takes an action first – or Gaza cease fire falls apart – and we don’t get to start this on our own terms. We can manage both. We are prepared to execute, and if I had final go or no go vote, I believe we should. This [is] not about the Houthis. I see it as two things: 1) Restoring Freedom of Navigation, a core national interest; and 2) Reestablish deterrence, which Biden cratered. But, we can easily pause. And if we do, I will do all we can to enforce 100% OPSEC”—operations security. “I welcome other thoughts.”
A few minutes later, the “Michael Waltz” account posted a lengthy note about trade figures, and the limited capabilities of European navies. “Whether it’s now or several weeks from now, it will have to be the United States that reopens these shipping lanes. Per the president’s request we are working with DOD and State to determine how to compile the cost associated and levy them on the Europeans.”
The account identified as “JD Vance” addressed a message at 8:45 to @Pete Hegseth: “if you think we should do it let’s go. I just hate bailing Europe out again.” (The administration has argued that America’s European allies benefit economically from the U.S. Navy’s protection of international shipping lanes.)
The user identified as Hegseth responded three minutes later: “VP: I fully share your loathing of European free-loading. It’s PATHETIC. But Mike is correct, we are the only ones on the planet (on our side of the ledger) who can do this. Nobody else even close. Question is timing. I feel like now is as good a time as any, given POTUS directive to reopen shipping lanes. I think we should go; but POTUS still retains 24 hours of decision space.”
At this point, the previously silent “S M” joined the conversation. “As I heard it, the president was clear: green light, but we soon make clear to Egypt and Europe what we expect in return. We also need to figure out how to enforce such a requirement. EG, if Europe doesn’t remunerate, then what? If the US successfully restores freedom of navigation at great cost there needs to be some further economic gain extracted in return.”
Dann ist das eine ziemliche Amateurveranstaltung (was natürlich meinem Vorurteil entspricht).
Das Rote Meer ist nicht tatsächlich geschlossen. Natürlich der Schiffsverkehr ist deutlich zurückgegangen und für die Ägypter ist das ein größeres Problem und wird ihre Abhängigkeit von den Usis verschärft haben. Aber es fahren weiter Schiffe durch. Es sind halt vorallem nicht-westliche Transportunternehmen, die diesen Weg nutzen können. Die Umgehungsroute um Afrika kostet mehr und dauert länger, aber das ist nach über einem Jahr längst eingepreist. Es ist auch nicht so, dass westliche Unternehmen das Rote Meer nicht auch passieren könnten. Sie müssten nur deutlich machen, dass sie Israel nicht anfahren und sich daran halten. (Also um die Versicherungskosten in Grenzen zu halten, das Risiko auch so durchzufahren könnte man schon eingehen.) Wenn die Handelsroute also aus europäischer Sicht so kritisch wäre, dann hätte das trotz politischer Linie schon passieren müssen.
Klar es ist ein weiteres Hemmnis für den internationalen Handel und die Zusatzkosten ziehen die Weltwirtschaft runter, aber zum Beispiel die erratische Zollpolitik von Trump ist soviel schädlicher, dass ich stark vermute, dass es dagegen kaum ins Gewicht fallen würde, wenn die Route wieder voll nutzbar wäre.
Die Vorstellung, dass sie uns hinterher eine Rechnung für die Flugstunden, verbrauchten Luftabwehrraketen und Bomben, die sie abgeworfen haben, schicken, ist hanebüchen, mal vorausgesetzt, dass sie tatsächlich in der Lage sind, Ansar Allah von einer weiteren Störung des Schiffsverkehrs abzuhalten.